Alles over laadpalen bij nieuwbouw- en renovatieprojecten

Met de opkomst van elektrische wagens en het plan om Europa te elektrificeren is het van belang dat er voldoende laadpunten zijn om dit proces te ondersteunen. Want wat als we straks allemaal met elektrische wagens gaan rijden en er maar enkele laadpalen beschikbaar zijn? Dat zou een groot probleem zijn!

De Vlaamse regering heeft daarom beslist dat alle residentiële gebouwen die vanaf 11 maart 2021 nieuw gebouwd of gerenoveerd worden en minstens twee parkeerplaatsen hebben, verplicht laadpalen moeten plaatsen of op zijn minst de nodige infrastructuur ervoor.

Wat met bestaande gebouwen?

Voorlopig zegt het besluit nog niets over het voorzien van laadpalen op parkeerplaatsen in bestaande gebouwen, maar daar komt voor niet-residentiële gebouwen vanaf 2025 verandering in. Vanaf dan moeten alle niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen uitgerust worden met minstens twee laadpalen. Voor bestaande residentiële gebouwen is hier voorlopig nog niets over bekend. 

Wat met residentiële gebouwen?

Wie een omgevingsvergunning aanvraagt voor een nieuwbouw- of verbouwproject met meer dan één parkeerplaats is vanaf nu verplicht alle parkeerplaatsen te voorzien met de nodige infrastructuur voor laadpalen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen overdekte of open parkeerplaatsen. Het gaat echter niet om de oprit van een woning, maar over parkeerplaatsen in een gebouw of op een naastgelegen parkeerterrein.

De boetes zijn bekend

Uiteraard staan er ook boetes op het niet naleven van de wetgeving. Zo kan je per ontbrekend laadpunt een boete van € 2.000 krijgen en per parkeerplaats die niet voorzien is van de nodige infrastructuur voor de toekomst een boete van € 1.000.

Op naar een zero-emissietoekomst

Met deze verplichting wil de Vlaamse regering de overstap naar een zero-emissietoekomst vergemakkelijken en versnellen. In Vlaanderen rijden er ongeveer 3,7 miljoen voertuigen rond, wat goed is voor 16 miljoen ton CO2-uitstoot. Vlaanderen wil dat cijfer drastisch verminderen en niets past beter in dat verhaal dan elektrisch rijden. Al moeten er dan wel voldoende beschikbare oplaadpunten zijn. Met deze beslissing kunnen we onze elektrische wagens in de toekomst op beter gelegen of bereikbare en steeds meer plaatsen opladen.

Andere blogposts