Laadpalen en het klimaatplan

Sinds 11 maart 2021 is het verplicht om leidingen en/of laadpunten op parkings van nieuwbouw- en renovatieprojecten te installeren.

Sinds 11 maart 2021 moeten alle bouwaanvragen in Vlaanderen verplicht laadpalen voor elektrische wagens voorzien, of daar op zijn minst de nodige voorbereidingen voor treffen.

Dit is verplicht voor een bouwaanvraag voor een residentieel project met minstens twee parkeerplaatsen. Voor elk van deze parkeerplaatsen moet een oplaadpunt of de nodige infrastructuur, wachtbuizen en kabelgoten, voor de installatie worden voorzien.

Thuis opladen via het stopcontact of een laadpaal installeren?

Huishoudelijke stopcontacten zijn niet ontworpen om regelmatig en langdurig hoge stroom te leveren. Als je thuis oplaadt, is het dus belangrijk om de laadstroom te beperken, of een eigen laadpaal te installeren.

Je wagen thuis opladen duurt ook een stuk langer, tot wel zo’n 10 uur. Met een laadpaal is de oplaadduur slecht 4 tot 6 uur. Daarnaast heb je met een laadpaal bij je thuis ook minder risico op oververhitting of een versleten stopcontact.

De kostprijs van opladen met een laadpaal bij je thuis is ook een pak lager. Je eigen stroom is namelijk heel wat goedkoper dan die van een openbare laadpaal. Met zonnepanelen op je dak laad je je wagen zelfs kosteloos op!

Voordelen van een laadpaal

  • 120% aftrekbaar. De aankoopkosten van een laadpaal komen in aanmerking voor de fiscale 120% aftrekbaarheid.
  • Laadt tot 8 keer sneller op dan een klassiek stopcontact.
  • Altijd en overal inzicht in je laadsessies en laadkosten.
  • Universeel geschikt voor alle typen elektrische en hybride auto’s.
  • Duurzaam ontwerp dat geen onderhoud vergt.
  • Intelligente software voor de efficiëntste manier van laden.
  • De beste kwaliteit voor snel, simpel en veilig laden.
Laadpaal in basis

Regelgeving rond laadpalen

Als je als particulier tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 een laadpaal laat installeren bij je thuis, kun je rekenen op een belastingvermindering op de investering. Maar let op want de vermindering zal stelselmatig afbouwen met de tijd.

Wie tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 de investering doet kan rekenen op een belastingvermindering van 45%. Dit tarief daalt tot 30% in 2023 en tot 15% in 2024. 

Het bedrag waarvoor je een belastingvermindering krijgt en waarop het wordt berekend, is beperkt tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige. Voor particulieren moet het laadstation wel intelligent zijn en mag het enkel gebruikmaken van groene stroom.

Laadpaal in werking

Wat kost een laadpaal?

De prijs van een laadpaal hangt af van de opties die erop zitten. Het prijskaartje gaat van € 600 tot € 1.500. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring van € 100 en de installatiekosten. 

Naast de aankoop van een laadpaal heb je ook nog kosten voor het opladen. Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van energieprijs, de laadtijd en het verbruik van de batterij.

Welke laadpaal heb ik nodig?

Er zijn heel wat verschillende laadpalen op de markt. Welke je nu precies nodig hebt, is afhankelijk van het merk van je auto, het type auto en hoe je de laadpaal gaat gebruiken.

Het antwoord op je vraag:

Heb je nog vragen over de nieuwe regeling?

Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen. Wij staan je graag te woord over het klimaatplan van de Vlaamse overheid.

Andere blogposts